Strony

środa, 4 października 2017

Gwiazda Północy - jeden ze skrajnych punków Polski

Jakby tu zacząć... tak po prostu zwyczajnie. Skrajne punkty Polski - jest ich 4.   My odwiedziliśmy jeden - Gwiazdę Północy. 



Jak sama nazwa wskazuje jest to najdalej wysunięty na północ skrawek Polski. Oczywiście mówimy o punkcie znajdującym się na lądzie. 

Gwiazda Północy to punkt  znajdujący  się w Jastrzębiej Górze.  Wcześniej uważano że najdalej wysuniętym punktem na północ jest Przylądek Rozewie. Jednakże pomiary z 2003 roku przeprowadzone przez Urząd Morski w Gdyni wykazały, że to własnie w Jastrzębiej mamy najbardziej wysunięty punkt na północ i to o całe 2 metry. 




Oczywiście samo miejsce jest oznaczone i będąc  w Jastrzębiej nie sposób tam nie trafić. A przy okazji można też podziwiać przepiękne widoki z klifu.







Inne skrajne punkty: 

- na południu to szczyt Opołonek w gminie Lutowiska (powiat bieszczadzki)
- na zachodzie to kolano Odry koło Osinowa dolnego w gminie Cedynia
- na wschodzie to kolano Bugu we wsi Zosin w gminie Horodło w powiecie hrubieszowskim.
Geometryczny środek Polski znajduje się zaś w miejscowości Piątek.





2 komentarze:

  1. W Jastrzębie Górze bywam regularnie choć ostatnio mocno zaniedbałem nasze morze. Dwa lata z rzędu nie byłem. Za to w tym roku odwiedziłem miejscowość Piątek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nad morzem które uwielbiam staram się być kilka razy w roku. W Jastrzębiej jednak byłam po raz pierwszy ale nie ostatni. Urzekły mnie klify :). W pozostałych miejscach jeszcze nie byłam jedynie przez Piątek parę razu udało mi się przejechać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń